Logboek: dagen à l’ étranger zonder vlees of afval?

Geen vlees eten IMG_0236bleek deze week uiteindelijk nog de gemakkelijkste uitdaging te zijn. Afval weren werd daarentegen een zo goed als onmogelijke klus.
Lees hieronder (begin onderaan voor dag#1) het beknopte logboek van de verschillende uitdagingen van m’n dagen in
Nicaragua

DAG #8, zaterdag 12/03: terugreis

Om 5u30 ‘s morgens vertrekken we in groep naar de vluchthaven van Managua voor een terugreis van 20 uren.

Ook hier kan ik na douanecontrole zonder problemen m’n eigen drinkfles vullen aan een drinkfonteintje. Op deze manier heb ik geen plastieken bekertje nodig tijdens de korte vlucht naar Atlanta.

In afwachting van onze vlucht nemen we in een klein restootje ter plaatse een ontbijtje van koffie, toast en roerei.

In Atlanta koop ik een broodje (in een papieren wikkel) + een banaan om mee te nemen op de vlucht naar Brussel. Zo lukt het me ook op de terugvlucht om zonder probleem de vliegtuigmaaltijden te omzeilen.

DAG #7, vrijdag 11/03: operatie laatste patiënten, laatste werkdag.IMG_2070

Deze week werden 13 kinderen geopereerd aan verschillende cardiopathieën. Vandaag stabiliseren we postoperatief de laatste patiëntjes en geven we de nazorg uit handen aan de locale kinderartsen en verpleegkundigen van het kinderziekenhuis.

Onze hoop is dat elk kind binnen een korte periode van herstel terug naar huis mag gaan met een nieuwe kans tot het leven waar het recht op heeft.

DAG #6, donderdag 10/04

Met de ploeg die vandaag van nachtdienst is doen we overdag een excursie naar de Laguna de Apoyo, een prachtig kratermeer (tussen Massaya en Granada), in een pittoreske vallei omgeven door bergwanden en jungle . Daar nemen we een paar uur om iets te eten, wat te zwemmen en uit te rusten.

Tot mijn grote verbazing hebben ze hier een vegetarische menukaart. Dit is een echte uitzondering in Nicaragua, die ongetwijfeld enkel kan worden verklaard door het toeristische karakter van de locatie.

DAG #5, woensdag 09/03

Exotisch fruit for breakfast: lokaal seizoensfruit zonder verpakking!

DAG #4, dinsdag 08/03

Geen vlees eten in Nicaragua is me tot nu toe al elke dag redelijk vlot gelukt. Al is m’n intake van koolhydraten en bonen weliswaar hoger dan gemiddeld, heb ik toch al telkens met smaak vegetarisch kunnen eten.

Wishful thinking: een bord dat in schril contrast staat met de werkelijkheid van straten die volgezaaid zijn met afval, in een land waar niets gerecycleerd wordt…

Vanaf vandaag stop ik met de inventaris van m’n afval! Het is me nog geen enkele dag volledig gelukt om alle afval te weren.

Bijvoorbeeld: we zijn hier in groep en ons eten wordt verzorgd door het hotel of het hospitaal waarvoor we werken. Hierdoor heb ik geen zeg over de manier waarop het me wordt aangeboden. Bovendien zou het onbeleefd zijn om deze gulle gift niet dankbaar te aanvaardden. Het afvalprobleem van dit land ligt op een veel hoger niveau. Ik ben dankbaar voor wat ik krijg (en niet eten is geen optie) :-).

Verder is het kraanwater in dit land vervuild en absoluut niet drinkbaar. Daardoor ben ik verplicht om flessenwater te drinken. Dit valt me wel zwaar, maar er zijn geen andere opties zonder gezondheidsrisico.

Ondertussen probeer ik tussendoor wel met man en macht nee te zeggen tegen de overdaad aan zakjes, rietjes en servetten, wat me in 80% van de gevallen niet is gelukt.

“Geen rietje voor mij aub”

“Zeer goed mevrouw”, zegt de ober en vijf minuten later krijg ik m’n drankje met een rietje geserveerd en nog 5 servetten erbovenop…

DAG #3, maandag 07/03 – Startschot: eerste patiënten worden geopereerd, eerste werkshift.

De locale krant en televisie waren ook van de partij.

11252547_1143337739010156_6703172784900501475_o (1)
Klaar voor de uitdaging!

DAG #2, zondag 06/03-  Materiaal opzetten + afdeling operationeel maken voor de eerste patiënten

Voormiddag: kennismaking met de lokale artsen en verpleegkundigen van het Hospital Infantil Manuel de Jesús Rivera “ La Mascota”.

Middag:
gratis lunch aangeboden door het ziekenhuis: vlees, gebakken banaan, bonensaus en rijst

Namiddag:

• Bezoek aan een plaatselijk marktje
  • koffie + werkverdeling maken

Avond:
afkoeling in het zwembad van ‘t hotel en als groep avondeten in een visrestaurant

MIJN AFVAL OP DAG 2:

bakje van piepschuim
1 plastic vork (inbegrepen in bakje bij maaltijd)
wegwerp koffiebeker (dat ik een keer, niet zonder rompslomp, liet bijvullen)
1 servet rond het bestek gewikkeld

DAG #1, zaterdag 05/03- De uitdagingen van reizen zonder afval

IMG_1934Tot dusver een (zo goed als) afvalvrije vlucht.

Door m’n eigen lunchpakket, hervulbare drinkfles en koffiebeker mee te nemen vermeed ik zonder probleem de wegwerpverpakkingen van eten en snacks. Verder had ik een eigen reiskussentje, grote sjaal (als dekentje) en m’n eigen koptelefoon mee waardoor ik die wegwerpartikelen al niet nodig had.

IMG_1938Tussen de vluchten in kon ik na check-ins en duanecontrole zonder probleem m’n fles bijvullen.

Na 21uur onderweg eindelijk toegekomen in ons hotel en nog even allemaal samen iets gaan eten in een lokaal restaurant. Het vlees lag in hopen op schalen. Gelukkig kon ik a volonté tostones (dikke, gefrituurde groene bakbananen) met cuajada (witte boerenkaas), rijst met bonen en koolsla eten. Heerlijk!

MIJN AFVAL OP DAG 1:

• papieren handdoekjes in de toiletten van het vliegtuig en vlieghaven
  • de onwaarschijnlijke grote hoeveelheid aan tickets, papiertjes, labels en stickers op m’n bagage!
  • het rietje in m’n Mojito op restaurant en
  • het servetje da ze standaard strak rond bestek binden (voor ‘hygiënische’ redenen).